Sayfalar

8 Nisan 2010 Perşembe

KANSER HAFTASI'na Devam: Akciğer ve Kolon Kanserleri

Sevgili Manisalı hemşerilerim,
Bugün “Kanser Haftası”nın son günü. Geçen hafta sizlere meme ve prostat kanseri hakkında kısa bilgiler vermiştim. Bu hafta da yine en sık gördüğümüz kanserlerden olan akciğer ve kalınbağırsak yani kolon kanserleri hakkında bilgi vereceğim.
Bildiğiniz gibi sadece bizim ülkemizde değil tüm dünyanın en büyük sorunlarından biri Akciğer kanseridir. Bu sorunun da en başta gelen nedeni SİGARA’dır. Benim gördüğüm bir diğer ve bölgemize ait neden ise tarımsal ilaçlamalar sırasında kimyasal maddelere maruz kalma. Tarım ilaçları aynı zamanda benim konum olan idrar kesesi yani mesane kanserine de yol açabilmektedir. Bu konuyu daha sonra sizlere anlatmaya çalışacağım. Sizlere önerim bırakabiliyorsanız sigarayı bırakınız. Yok bırakamıyorsanız azaltınız. Ancak birinci derece akrabalarınızda akciğer, idrar kesesi gibi bir kanseri olan varsa hala sigara içmenizin rus ruletinden farkı yok bilesiniz. Manisa, sanayisi ile büyümekte olan bir şehir. Her geçen gün fabrika ve işçi sayısı artmakta. Sanayide çalışanların çeşitli kimyasal ajanlara maruz kalması da bir diğer sorun. Bu tür maddelere maruz kalanların sigara içmeleri aynı şekilde kanser olma riskini çok artırıyor. Bu bireylerin daha sık doktor kontrolüne gitmelerini öneririm. Yine çiftçilikle uğraşan halkımız da ilaçlamalar sırasında kesinlikle çok dikkatli korunmalıdır. İlaç hazırlama aşamasında eller eldiven ile ve atım aşamasında ise maske ile korunmalıdır. Bu konuda sorularımı yanıtlayan üniversitemizden Prof.Dr.Pınar Çelik’e çok teşekkür ederim.
Bir diğer önemli kanser konusu da kalınbağırsak kanseridir. Kalınbağırsaklar oldukça uzun bir organdır ve dahili hastalıkları ile Gastroenteroloji bölümü, cerrahi hatalıkları ile de genel cerrahi bölümü ve uzmanları ilgilenmektedir. Daha düne kadar gastroenteroloji uzmanı sayısı yeterli olmadığı için bu organ hastalıkları ile dahiliye hekimleri veya genel cerrahlar ilgilenirdi. Ancak şehrimizde hem devlet hastanesinde hem de üniversitede değerli uzmanlarımız var. Hepsini sizlere tanıtmaya çalışacağım ve bizlere değerli bilgiler verecekler. Ancak bu hafta üniversitemiz gastroenteroloji uzmanı Doç.Dr.Ender Ellidokuz, kolon kanseri ve tanısı hakkında değerli bilgiler verdi. Kolon kanserinde eğer ameliyat ile tedavi yapılacak ise bu ameliyatı genel cerrahi uzmanları yapmaktadır. Yine hocalarımızdan Doç.Dr.Eray Kara kolon kanserinin tedavisi ve ameliyatı hakkında bilgi verdi.
Kolon kanseri konusunda da benim önerim yine “Sağlıklı Beslenme”. Siz bıkacaksınız okumaktan ama ben bıkmayacağım bunları sizlere yazmaktan. Merak etmeyin benim ailemde dedemin tabiriyle “dağ kadar sabır” vardır. Hekimliğin en önemli kısmının koruyucu hekimlik olduğuna inanıyorum. Yine bir hekimin asli görevleri arasında halkı bilgilendirmek olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle yazılarımla 1-2 kişide bir farkındalık, bilinç oluşturabilirsem; gerçek anlamda hekimlik yaptığıma inanacağım. Umarım sizlere, memleketime sağlık konusunda bir katkım oluyordur.
Bu kadar sıkıcı konulardan sonra gelelim Manisaspor’a! Arkadaşlar kelimenin tam anlamıyla maçı “idare ediyor”lar. Denizli maçında ve bu hafta 3 puan alınsa idi şuan çok rahatlamış olacaktık. Neyse Allahtan Fenerbahçe beni sevindirmeye devam ediyor. Hele şu voleybolcu kızlarımız da Avrupa Şampiyonu olsalardı tam süper olacaktı. Pazar akşamı Fenerbahçe lokalinde seyrettim Kayseri maçını. Bu yıl ilk defa gururlandım takımımla. Benim görüşüme göre top göstermediler ve sezonun en iyi maçını oynadılar. İşte seyircinin istediği de bu zaten. Yenilse de maçın hakkını vermeli futbolcular. Bu arada Fenerbahçeliler Derneği çok keyifli bir mekan olmuş. Emin olun kışın bile dışarısı içeriden daha sıcak. Atmosferi çok güzel, kendinizi zaman zaman statta hissediyorsunuz. Emeği geçen herkese ve başkanımız Ahmet abiye çok teşekkürler.
Gazetemiz kısa süre içinde internette de yayınlanacaktır. Ancak bu sırada Sağlıkta Gündem’i takip etmek veya eski yazılara ulaşmak isteyenler blog sayfam olan http://sagliktagundem.blogspot.com/ adresini ziyaret edebilirler.
Sağlıkta Gündemi okuyun sağlıklı kalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder