Sayfalar

23 Haziran 2010 Çarşamba

SINAV KAYGISINA ÇÖZÜM: KENDİNİ VE SINIRLARINI BİL!

Sevgili Manisalı hemşerilerim,
Üniversiteye giriş sınavının birincisi geçti. Önümüzdeki hafta sonu da ikincisi olacak. Bu nedenle 2 haftadır ilan verdiğimiz ağız-diş sağlığı konularını haftaya işleyeceğim. Bu hafta da konumuz sınav stresi. Konuğumuz Manisa Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Dr.İsmail Yavaş. Ben kendisi ile yeni tanıştım ama sizler onu daha önceden tanıyor olabilirsiniz. İnternette biraz araştırınca çok sayıda yazı ve değerlendirmesini gördüm. Kendisine daha çok çözüm yollarını ile ilgili sorularımızı yönelttim. Geçen hafta da belirttiğim gibi bu branşta şehrimizde iki uzman doktorumuz var. Kendilerine çok teşekkür ediyorum.
Uzmanlarımızın verdiği bilgiler dışında ben de sizler için faydalı olacağını düşündüğüm bazı bilgiler vermek istiyorum. Sonuçta ben de hem tıp doktoru hem de üroloji uzmanı yetiştiriyorum ve tüm hayatım sınavlarla geçti. Kanımca en önemli konu kişinin sınırlarını bilmesi ve kendini tanımasıdır. Eğer doğru hedefler koyarsanız ve gerektiği şekilde çalışırsanız başarı öyle veya böyle gelir sizi bulur, hiç merak etmeyin. Ayrıca bırakın çocuğunuz sizin olmak istediğiniz değil, kendi olmak istediği mesleği seçsin. Avukat mı olmak istiyor, götürün avukatlarla konuşsun, adliyeye götürün. Hangi mesleği seçmek istiyorsa o meslek sahipleri ile tanıştırın. Hangi üniversiteye gitmek istiyorsa oraya götürün, oranın havasını koklasın. Siz elinizden gelen her türlü yardımı yapın, desteği verin, bilgilerinizi aktarın ama bırakın kararı kendisi versin.
Hiç bir insan nasıl birbirine benzemiyorsa, zekamız ve özelliklerimizde benzemez. Bu nedenle asla çocuğunuzu başkaları ile kıyaslamayın. Sonuç endeksli değil, süreç odaklı ve yapıcı eleştiri sistemi geliştirin. Eleştiride kişiliği zedeleyici unsurları bulundurmamaya çalışın. Ayrıca çocuğunuzu sıkmadan, ama hep kontrol altında tutarak, yanında olduğunuzu hissettirin. Ona evinizde iyi bir çalışma ortamı sağlayın. O içeride ders çalışırken siz onunda seveceği dizileri, filmleri yüksek sesle izlerseniz konsantre olamaz. Veya her akşam bir misafir geliyorsa yine verimli çalışamaz. Çocuğunuz için siz de bazı şeylere katlanmak zorunda olduğunuzu unutmayın.
Sürekli doğruyu göstermeye çalışan ve bu yönde müdahale eden ebeveyn olmak yerine, rehber ve model olmayı tercih etmeliyiz. Uzmanların hep söylediği şeylerden biri de çocuğunuzun hata yapmasına şans tanımak, hatalarının sonucunda bedel ödemesine imkan bırakmak, güven ve cesaret vermek. Hadi son iki kısım tamam ama maalesef ben de ilk cümlede söylediklerimi yapamıyor, çok zorlanıyorum. Bence yaşamdaki en zor şeylerden biri, bir şeyin nasıl en iyi yapıldığını bilmenize rağmen, onu düşe kalka, hata ile başkasının yapmasını seyretmek. Neyse sonuçta “hocanın yaptığını değil, dediğini yapmalısınız!”.
Kazanamamak dünyanın sonu değildir. Yaşamda her zaman başka bir çıkış yolu vardır. Düşünceler endişeleri ve geriliminizi artırıyorsa; öğrenme yeteneğinizi azaltacaktır. Bu nedenle zihninizdeki endişe ve korkuları rafa koyun, sınav sonrası düşünmeye çalışın. Şimdi çalışma zamanı. Geçmişteki başarılarınızı ve öğrendiklerinizi düşünün, öğrenemediklerinizi değil. Her zaman “başaracak gücüm var” demeye çalışın.
Sınav sırasında son önerimde derin nefes alma taktiği. Bunu ben de zor ameliyatlarda uygularım. Aynı bebekler gibi karnınızı iyice şişirerek, ciğerlerinizi çatlarcasına gerdirerek, yavaş yavaş ama derin, 3 kez nefes alın. Göreceksiniz daha parlak düşünmeye başlayacaksınız. Umarım başarılı olacağız sonuçlar alırsınız, bu ülkenin geleceği sizlersiniz.
Sağlıkta Gündemi okuyun sağlıklı yaşayın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder